Esper Postma

 

 

Betere Betrekkingen (Repetitie lll)

 

film en installatie

 

opening:                za. 23 mrt. 17 uur

tentoonstelling:      24 mrt. t/m 7 apr. 2013

open:                    vr. t/m zo. 13 – 18 uur

 

Zelden is kunst zo autonoom dat de omgeving er niet toe doet. De context waarin een kunstwerk geplaatst wordt, is namelijk medebepalend voor de betekenis van het werk. Een kunstenaar die hier heel bewust mee speelt en de kijker af en toe zo op het verkeerde been zet, is Esper Postma (NL, 1988). Hij plaatst stukjes uit een andere werkelijkheid in de kunstwereld. Soms wordt een locatie letterlijk gekopieerd en geïsoleerd in een kale ruimte neergezet zoals tijdens zijn afstudeerwerk aan de Rietveldacademie in 2011. Hier toonde Esper een deel van een natuurhistorisch museum alsof hij een stuk uit een bestaand museum gezaagd en overgeplaatst had. In feite had hij een deel van een fictief museum nauwkeurig opgebouwd, compleet met fundamenten, bakstenen muren, stoep en planten, het interieur van een museumzaal inclusief vitrine met een opgezette vos en kelder met archiefstukken. Ontdaan van zijn functie stond de vierkantige dwarsdoorsnede van een gebouw in de verder lege ruimte en werd het beschouwd als kunstobject.

 

Met de film en installatie die in Moira getoond worden, reconstrueert Esper dit keer niet een specifieke plaats, maar het verleden. Hij speelt in deze film met tijd. Hiertoe heeft hij zich verdiept in zijn familiegeschiedenis. De grootvader van Esper woonde vroeger in het koloniale Nederlands-Indië en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in verschillende Jappenkampen geïnterneerd. Na de oorlog vestigde hij zich in Nederland. In 1987 maakte hij met zijn gezin een reis naar Java om de plekken waar hij destijds opgroeide weer te bezoeken. In 2012 heeft Esper met zijn vader de reis opnieuw gemaakt (in 1987 zat hij nog in de buik van zijn moeder) en herbeleefd aan de hand van zijn grootvaders’ reisverslag. In de film wordt geschakeld tussen verschillende tijden door gebruik te maken van beelden van Esper’s reis en de reis destijds, de tekst uit het reisverslag en verhalen van zijn vader, maar ook door beelden te tonen van een reconstructie van de studeerkamer van zijn grootvader. Het werk gaat over de onderlinge relaties binnen een familie maar nog meer over een spel met tijd en werkelijkheid. Wat is feit, wat is fictie; wat is echt gebeurd en wat is gebaseerd op herinneringen en ervaringen?

 

www.esperpostma.com